De Commissie Controle

1.Tenzij het bestuur kiest voor een andere werkwijze of op basis van een besluit van een overkoepelend orgaan verplicht is tot een andere werkwijze, wordt de controle op en aan het viswater waarvan de vereniging het vis- en looprecht, erfpacht dan wel eigendom heeft, door het bestuur opgedragen aan één of meer door het bestuur daartoe aangewezen controleurs.
Het bestuur stelt het aantal controleurs vast op 12 actieve controleurs en reikt aan hen - al dan niet door tussenkomst van een andere (overkoepelende) organisatie - een legitimatiebewijs (controleurspas) uit.
Een controleur wordt benoemd voor onbepaalde tijd en kan op elk moment uit die functie worden ontheven door het bestuur en/of commissie controle.

2.De controleurs controleren op de naleving van de bepalingen van de Visserijwet 1963 en de daarop gebaseerde overheidsvoorschriften en de voorwaarden van de door of namens de vereniging uitgegeven toestemmingen, alsmede de overtredingen welke zijn opgenomen in het huishoudelijk reglement in combinatie met de Visplanner app.

3. De vereniging controleur registreert minimaal 12 controles door middel van het Registratiesysteem Controleurs Sportvisserij.
De federatie controleur moet hiervan 5 controles op een aangewezen verantwoordelijk gebied een controle hebben uitgevoerd en in RCS hebben gemeld.

4.Houders van toestemmingen zijn verplicht de door of namens de vereniging uitgereikte toestemming(en) en andere bescheiden op eerste aanvraag aan een controleur te overhandigen ter controle.

5.De controleurs zijn verplicht zich bij een controle minimaal te legitimeren door middel van de controleurspas met eventueel herkenbaar blauw controleurskleding.

7. Indien een lid overtredingen begaat welke zijn opgenomen in de Wet “Controle Visserijwet 1963”, de statuten, het huishoudelijk reglement of besluiten der vereniging handelt, heeft de vereniging/ federatie controleur toestemming vanuit de vereniging om de verenigingspas van een lid in te nemen.
De verenigingspas van het lid zal aan de “commissie controle” overhandigt worden en de overtreding zal in eerste instantie intern met het bestuur besproken worden.
Het lid is met ingang van inname van de verenigingspas tijdelijk uit de vereniging ontzet. Hiervan wordt het lid mondeling in kennis gesteld door de vereniging/ federatie controleur. De vereniging/ federatie controleur overhandigt de vispas met een mondelinge/ schriftelijke toelichting aan de commissie controle aan.
Het lid zal door het bestuur schriftelijk geïnformeerd worden over de tijdelijke ontzegging, waarbij het lid na verzending datum brief met daarin vermelding tijdelijke intrekking lidmaatschap, vier weken heeft om schriftelijk bij het bestuur en/of de commissie Controle in bezwaar te gaan, al voor de verenigingspas naar Federatie Midden Nederland verstuurd wordt.
Indien het lid gebruikt maakt van de mogelijkheid om schriftelijk in bezwaar te gaan, zal het lid uitgenodigd worden om zijn/haar bezwaar mondeling toe te lichten alvorens het bestuur definitief beslist.
Indien het lid geen gebruik maakt of niet in bezwaar wilt gaan, wordt na vier weken de tijdelijke intrekking lidmaatschap een definitieve intrekking voor het huidige jaar en opvolgend jaar.
Hiervan wordt het lid door het bestuur schriftelijke in kennis gesteld, waarbij er geen mogelijkheid meer is om voor het lid in bezwaar te gaan.
De vereniging/ federatie controleur is bevoegd om bij verbale- en/of fysieke bedreiging direct met de Buitengewoon Opsporings Ambtenaar en/of met de politie te schakelen. Verbale- en/of fysieke bedreiging resulteert bij de vereniging in onbepaalde tijde royement.

8. De vereniging/ federatie controleurspas en kleding wordt door de commissie Controle verstrekt en blijft eigendom van de Hengelsport Federatie Midden Nederland. Bij beëindiging dient deze weer bij de Commissie Controle ingeleverd te worden.

9. De commissie controle levert tijdens het jaarverslag een overzicht aan hoeveel controles er het huidig jaar zijn gevoerd.