Visstand en Waterbeheer

Commissie water- en visstand beheer

Deze commissie adviseert het bestuur en de commissies met betrekking tot het beheer van de door de vereniging afgesloten viswateren en/of waar de vereniging de vis-en looprechten, eigendom van is of in pacht heeft.
De commissie bestaat uit één lid en legt enkel verantwoordelijkheid aan het bestuur af.
De commissie kan zich laten bijstaan door deskundigen o.a. door Sportvisserij Nederland, Federatie Midden-Nederland, waterschap en de Gemeente op het gebied van visstand- en waterbeheer, groenvoorziening.
De commissie zal trachten zoveel mogelijk gegevens te verzamelen of te doen verzamelen inzake waterkwaliteit, visbestand, bevisbaarheid (groenvoorziening) etc. van de vereniging behorende wateren en zal haar bevindingen aan het bestuur rapporteren, waarbij de factsheets op de website van HSV Sint Petrus up tot date gehouden worden.
De commissie is vrij echter met overeenstemming met de te ontvangen, dan wel te verzenden vereniging, vis over te zetten.
Aan te schaffen vis gaat in combinatie met onderbouwing na akkoord van het bestuur plaats vinden, dan wel besteld worden.
Vis wat door leden zonder toestemming over- en/of uitgezet wordt, resulteert voor het lid in schorsing van het huidige kalenderjaar en opvolgend kalenderjaar.
De commissie visstand- en waterbeheer zal bij de commissie vergadering aanwezig zijn.
De commissie kan de bestuursvergaderingen van de vereniging bijwonen en kan desgevraagd een adviserende stem uitbrengen.
De commissie adviseert het bestuur minstens éénmaal per jaar inzake de uit te zetten vissoorten, hoeveelheden en over de eventuele noodzaak tot regulerende maatregelen op basis van een te houden compleet wateronderzoek, wat minimaal 1x per 6 jaar door Sportvisserij Nederland gedaan wordt of vaker wanneer de commissie dit door omstandigheden zoals monitoring visuitzetting, sterfte nodig acht.
Hierbij wordt “De Bloem” als ijkpunt voor de overige wateren genomen.
Kleine wateronderzoeken om o.a. de waardes te bepalen, kunnen op verzoek van de commissie op frequente basis en locaties gedaan worden.
Visuitzettingen mogen enkel plaats vinden in bijzijn van de commissie visstand- en waterbeheer, waarbij gegevens zoals foto’s, uitzetdatum, gewicht, lengte en de kwaliteit van het te uit te zetten vis gemonitord en/of beoordeeld wordt.

Rapporten en overige bescheiden zijn eigendom van de vereniging.
De resultaten en het advies van het te houden compleet wateronderzoek door Sportvisserij Nederland zullen op de website met de leden gedeeld worden.
Bij calamiteiten zoals sterfte, droogte, zuurstofgebrek bij alle wateren waar HSV Sint Petrus de vis- en looprechten, in eigendom of pacht heeft, dient de commissie direct op de hoogte gebracht te worden, zodat vervolgacties gemaakt kunnen worden.