Onderzoek naar 'knakalen

Dinsdag, 29 oktober 2019

Aan de oevers van de Waal en de zijtakken van de Rijn spoelen regelmatig flinke aantallen ‘knakalen’ aan; palingen die 'geknakt' zijn en vaak een pijnlijke dood sterven.

Samen met Stichting RAVON gaat Sportvisserij Nederland dit mysterieuze fenomeen onderzoeken en daarvoor zoeken we nog vrijwilligers.

Aan de hand van een grootschalige zoekactie, die in het voorjaar van 2020 start, willen we achterhalen waardoor de vissen beschadigd raken en hoezeer deze sterfte de toch al slechte palingstand schaadt. Plausibele boosdoeners zijn gemalen, waterkrachtcentrales en scheepsschroeven, maar heel precies is dat nog niet eerder uitgezocht.

Wil jij ons bij deze zoekactie helpen? Stuur onze collega Niels Brevé dan een e-mail (breve -at - sportvisserijnederland.nl) en geef je op!

#knakaal #paling #vismigratie #vrijwilliger #waal #aal #onderzoek